مودِّب و مودِّبی در خلافت اموی و عصر اول عباسی (56-232 هـ . ق)
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه زنجان - دانشکده علوم انسانی
- نویسنده مهدی قلی زاده
- استاد راهنما عباس احمدوند بهرام امانی چاکلی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
تعلیم و تربیت فرزندان خلفا یکی از مهم ترین موضوعاتی بود که ایشان از دیرباز بدان توجه داشتند و سعی می کردند بزرگترین دانشمندان عصر را به تربیت فرزندان خویش بگمارند. از این دانشمندان که تعلیم و تربیت فرزندان خلفا را بر عهده داشتند. به عنوان مودِّب یاد شده است. ایشان به آموزش و تربیت فرزندان خلفا مشغول بودند از این رو مودِّبان تأثیرات شگرفی بر روی فرزندان خلفا می گذاشتند به گونه ای که گاه مودِّب الگوی شاگردان می شد و آنان خواسته ها و گفته های مودِّب خود را بعد از رسیدن به مقام خلافت در اداره حکومت و نحوه برخورد با مردم و برنامه ریزی برای حل مشکلات گوناگون سیاسی، اجتماعی و فرهنگی به کار می بستند. هر ولیعهدی چون عمربن عبدالعزیز که از مودِّبی صاحب صلاحیت بهره مند بود، با عملکرد مثبت خود در دوران حکومتش نام نیک از خود به یادگار می گذاشت و هر ولیعهدی چون ولیدبن یزید که تحت تعلیم و تربیت مودِّب نالایق قرار می گرفت بعد از رسیدن به حکومت، جامعه عصر خود را به فساد و تباهی می کشانید. از همین جاست که می توان به مقام و جایگاه والای مودِّبان پی برد و دریافت که آنان چگونه می توانستند در سیاست گذاری خلیفه در اداره جامعه تأثیر غیرمستقیم و در عین حال مهم را ایفاء کنند. مودِّبان با توجه به نقش حساسشان از جایگاه والایی در میان درباریان و توده مردم برخوردار بودند. خلفا نیز بشدت از ایشان حمایت کرده، آنان را مورد لطف و عنایت خویش قرار می دادند و چه بسا نظر یک مودِّب حسن ختام تمامی نظرات مطرح شده در مباحث صورت گرفته دربار بود.
منابع مشابه
تعلیم و تربیت ولی عهدها در خلافت اموی و عصر اول عباسی(56-232ﻫ)
پیدایی ولایت عهدی در میان مسلمانان، از عوامل موروثی شدن حکومت اسلامی است ، از این رو هر کس به خلیفه نزدیکتر بود به آسانی به خلا فت توانست رسید .اما اداره جامعه نیاز مند ترتیبات بخصوص بود که تربیت ولی عهدها دستیابی ایشان را به حکومت آسان می ساخت بنابراین خلفاء توجه بسیاری به امرتعلیم وتربیت ولی عهدها مبذول می کردند و دانشمندان بر جسته را به مؤدبین ایشان می گماردند تاآنان را آموزش دهند. تأ دیب ول...
متن کاملنقش قهرمانهها در عصر دوم عباسی (232 - 334 ق)
بهرغم آنکه اطلاعات و آگاهیهای ما از حرمسرا در عصر عباسی بسیار اندک است و نیز حضور زنان مسلمان در عرصههای گوناگون سیاسی، اجتماعی و فرهنگی تا پیش از عصر دوم عباسی، چندان که باید نظاممند نیست، در عصر دوم عباسی (232 - 334 ق)، بهویژه ایام خلافت مقتدربالله (295 - 320 ق)، با پدیدهای به نام قهرمانگی مواجه میشویم. قهرمانه عنوان زنانی بود که واسطۀ حرم با دربار خلفا بودند و بسته به توانایی و نفوذش...
متن کاملجشنهای ایرانی در دورة اول عباسی (132- 232 ق)
یکی از مظاهر تمدن نزد هر ملتی، جشنهاست. ایرانیان در دوران باستان، جشنهای دینی متعددی داشتند. با فراگیری اسلام در میان ایرانیان، برخی از جشنهای گذشته فراموش شد و بعضی به حیات خود ادامه داد. عباسیان که بهشدت متأثر از فرهنگ ایرانی بودند در کنار اعیاد اسلامی به جشنهای گذشتة ایرانیان مانند مهرگان و نوروز نیز توجه داشتند. تأثیر خلافت عباسی از آدابالملوک ایرانی و نفوذ خاندانهای معروف ایرانی چو...
متن کاملدولت آل خورشید و خلافت عباسی بررسی مناسبات سیاسی اتابکان لر کوچک با دربار خلافت عباسی (565-550 هـ .ق)
سرزمین لرستان کوچک در بخش میانی زاگرس در غرب ایران از نیمه دوم قرن ششم شاهد ظهور حکومتی بومی- محلی از میان قبایل و عشایر لر ساکن در این دیار بود. این منطقه قبل از تأسیس سلسلۀ خورشیدیان (اتابکان لر کوچک) به وسیله نمایندگان حکام عراق عجم وابسته به دولت سلجوقیان و دربار خلافت عباسی اداره میشد. مردم و عشایر لر مالیات خود را به دربار دارالخلافۀ بغداد پرداخت میکردهاند. شکل گیری قدرت محلی اتابکان ل...
متن کاملتطور غزل در عصر اول عباسی(232-132 ه)
غزل در شعر عرب‘ازجاهلیت تا بنی امیه‘همواره در مقدمه قصائد می آمده است که به آن نسیب یا تشبیب و یا تغزل می گفتند. اما از آغاز خلافت عباسیها‘ تحول و دگرگونی ویژه ای یافت و تا حدودی مستقل شد. در این دوره‘غزل گرایش های مختلفی پیدا کرد.ازجمله: 1- غزل حسی 2- غزل عفیف 3- غزل مذکر 4- غلامیات 5- غزل تقلیدی در مقاله حاضر به طور اختصار پیرامون سه گرایش نخستین بحث به میان آمده‘ و در پایان چنین نتیجه گیری...
متن کاملپدیده قهرمانگی در عصر عباسی (232-334 ق)
در عصر دوم خلافت عباسی (232 ـ 334 ق)، به ویژه در ایام خلافت مقتدر بالله (295 ـ 320 ق) با پدیده ای به نام قهرمانگی روبه رو می شویم. قهرمانه عنوان زنانی بود که واسطه حرم با دربار خلفا بودند و بسته به توانایی و نفوذشان وظایف مختلفی به آنان محول می شد. سلطه ترکان بر امور خلافت، ماهیت فردی و ضعف روز افزون مقتدر و کشمکش بر سر قدرت باعث گردید قهرمانه ها با بهره گیری از این شرایط به اعمال نفوذ در عرصه ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه زنجان - دانشکده علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023